Kiedy po raz pierwszy musisz wystąpić przed współpracownikami lub inną grupa osób ze swoją prezentacją, z pewnością czujesz obawy związane z tym, czy wszystko pójdzie jak należy. Aby Twoje wystąpienie przed publicznością – mniejszą, większą lub przed widzami Twojego kanału zostało dobrze odebrane i pokrywało się z tym, co chcesz uzyskać, powinieneś przygotować odpowiedni plan. Sekret udanej prezentacji to wynik świadomego podążania według wcześniej opracowanych punktów z listy. Im lepiej idzie Ci z prezentacją, tym jesteś bardziej pewny siebie, co wpływa pozytywnie na wynik Twojej pracy. Przeczytaj poniższy artykuł i sprawdź, jak perfekcyjnie zrobić plan prezentacji.
Przygotuj checklistę – pilnuj, aby trzymać się kolejności – sekret udanej prezentacji
Checklista nie zawsze jest przydatna w planowaniu dnia, ponieważ jej założeniem nie jest dopasowanie czynności do przedziału czasowego ( ale pomaga w zarządzaniu czasem, o czym mowa pod koniec ). Jest ona jednak niezbędna, gdy czeka Cię prezentacja lub wystąpienie. Swoją checklistę przygotuj w kolejności, jaka została napisana w poniższych punktach i podczas wystąpienia trzymaj się ściśle schematu, pomoże Ci on, gdy zapomnisz, co teraz należy powiedzieć i jaki aspekt poruszyć:
- Przywitanie otwiera każdą prezentację. Kiedy przemawiasz do współpracowników, możesz z niektórymi przywitać się po imieniu ( wszystko zależy od tego, jaki rodzaj relacji was łączy: koleżeński czy typowy dla układu: podwładny -przełożony, itp. ). Jeśli nagrywasz swoje filmy na YouTube, musisz zachować formułę i komunikację, która jest dla Ciebie charakterystyczne ( jeśli do tej pory witałeś się ,, cześć”, to nie zmieniaj nagle formuły na ,,dzień dobry” ). Jeżeli to Twoje pierwsze wystąpienie, wówczas określ grupę docelową, do której skierowana jest prezentacja. Podczas prezentacji w firmie, najpierw przywitaj prezesów, kierowników, managerów i pracowników, lub zastosuj odwrócona formułę i powitaj pracowników, do których prawdopodobnie skierowana jest treść prezentacji.
- W kolejnej części przejdź do podziękowań: przypomnij ile pozytywnych komentarzy zebrało Twoje ostatnie wystąpienie, jak wiele osób było lub jest zainteresowanych wydarzeniem, itp. Podziękuj za przybycie i poświęcenie czasu. Daj zapowiedź tego, co będzie w przemówieniu lub prezentacji i staraj się przekonać słuchaczy, że czas, który zdecydowali Ci się poświęcić nie będzie czasem straconym. Pilnuj pozytywnego tonu, nie mów zbyt wolno i postaraj się być energiczny, ale nie nerwowy i chaotyczny!
- Zanim przejdziesz do sedna prezentacji, zadaj słuchaczom pytania, które wprowadzą do tematyki prezentacji i zmuszą obecnych do odpowiedzi na ważne pytania. Jeżeli na przykład prowadzisz wystąpienie odnośnie efektywności i podnoszenia produktywności, zapytaj swoich słuchaczy, czy zdają sobie sprawę z tego, ile razy dziennie dotykają ekranów swoich smartfonów lub ile czasu tygodniowo tracą na przeglądanie nieistotnych treści. Pytania do zgromadzonych to bardzo ważny element prezentacji – pozwala zdobyć uwagę słuchaczy i sprawiają, że stają się oni aktywnymi, zaangażowanymi słuchaczami.
- Cheklista prezentacji nie obędzie się bez sedna. Po zadaniu pytań i krótkiej wymianie opinii przejdź do meritum. Staraj się trzymać ściśle tego, co przygotowałeś. Być może podczas prezentacji coś ominiesz – jeśli Twoje wystąpienie jest nagrywane, umieść pod filmem krótki komentarz wyjaśniający lub stwórz napisy, które pojawią się w trakcie filmu, a będą one niejako dopowiedzeniem tego, o czym zapomniałeś wspomnieć.
- Wskaż rozwiązanie – kiedy zadałeś pytanie i przedstawiłeś swój punkt widzenia w prezentacji, lub udokumentowałeś wystąpienie dowodami, faktami i przedstawiłeś w pewien sposób jakąś teorię, lub po prostu jesteś sprzedawcą i objaśniłeś zebranym czym charakteryzuje się Twój produkt, czas wskazać zgromadzonym rozwiązanie! Rozwiązaniem może być w przypadku szkolenia coachingowego zmiana nawyków, w przypadku sprzedawców – nabycie prezentowanego produktu, który spełnia oczekiwania, itp.
- Na koniec wezwij słuchaczy do działania – nie zapomnij o energicznej i pozytywnej postawie – mowa, gestykulacja, mimika, to wszystko ma znaczenie!
Checklista prezentacji – czy wykorzystam ją w inny sposób?
Jeśli po przeczytaniu powyższych punktów wiesz już, jak zrobić listę prezentacji, możesz tą wiedzę wykorzystać do zarządzania własnym czasem! Przygotuj kilka przydatnych list – niech będą to checklisty tego:
- co musisz zawsze spakować na wyjazd ( stały zestaw, może z czasem uzupełniany o kolejne punkty );
- produktów spożywczych i higienicznych, które muszą być zawsze w Twoim domu ( kawa, mleko, pieczywo, owoce, proszek do prania, papier, krem – w zależności od tego, bez czego nie możesz funkcjonować i co musi być stale pod ręką );
- co powinieneś mieć w samochodzie;
- co należy codziennie zrobić codziennie w domu – niech lista będzie widoczna dla wszystkich domowników, podpiszcie czynności imionami, za które są odpowiedzialne konkretne osoby, np. opróżnianie zmywarki X, karmienie kota Y; możecie zmieniać się obowiązkami lub ustalić, że są one cały czas przypisane konkretnej osobie;
Checklisty ułatwiają nie tylko płynne przeprowadzenie wykładu, prelekcji czy są też sekretem udanej prezentacji! Dzięki nim jesteś również bardziej zorganizowany w domu i oszczędzasz czas na wykonywaniu pracochłonnych czynności, a także przede wszystkim, unikasz konfliktów w rodzinie, bowiem każdy doskonale wie, co do niego należy!
Najnowsze komentarze